Use Cases: Mijn Werk in Actie
Als zelfstandig functioneel beheerder heb ik bij verschillende organisaties actief bijgedragen aan het verbeteren en uitbreiden van TOPdesk-omgevingen. In sommige gevallen nam ik zelf het initiatief voor integraties of optimalisaties, in andere gevallen werkte ik mee aan grotere projectteams binnen de overheid of non-profit. Hieronder een greep uit de praktijk:
Use cases

Opbouw en beheer TOPdesk voor Ministerie van Buitenlandse Zaken (via SSC-ICT)
Bij BUZA heb ik een belangrijke bijdrage geleverd aan de initiële opzet van de TOPdesk-omgeving. Denk aan de inrichting van persoonsimports, mailimports en het neerzetten van een solide basis voor dagelijks beheer. Deze omgeving heb ik vervolgens meerdere jaren beheerd binnen SSC-ICT.
Vernieuwing Self Service Portaal bij Gemeente Almere
Bij de gemeente Almere heb ik een grote bijdrage geleverd aan de herinrichting van het Self Service Portaal. Dit betrof het verbeteren van de gebruikerservaring, het optimaliseren van de formulieren en het stroomlijnen van processen, waardoor medewerkers sneller en eenvoudiger hun meldingen konden doen.

Contractbeheer en Servicemanagement bij CIO/IBO
Bij CIO/IBO was ik betrokken bij het opzetten van contractbeheer binnen TOPdesk, inclusief de koppeling met servicemanagementprocessen. Mijn bijdrage zorgde ervoor dat contracten, SLA’s, diensten en dienstenniveaus op één centrale plek beheerd konden worden.
Leveranciers management bij Zorgpartners
Bij Zorgpartners heb ik geholpen met het opzetten van leveranciersbeheer in TOPdesk. Dankzij deze inrichting kreeg de organisatie meer grip op leveranciersprestaties, meldingen en afspraken.
Integraties tussen TOPdesk-omgevingen (o.a. bij Curio en RVB)
Bij Curio heb ik zelf het initiatief genomen voor een integratie tussen hun TOPdesk-omgeving en die van hun leverancier Reuzado. Ook heb ik een TOPdesk-naar-TOPdesk koppeling gerealiseerd tussen SSC-ICT en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Deze koppelingen zorgen voor automatische meldingen en een vlotte afhandeling tussen organisaties.
Integratie met ServiceNow en DevOps bij s Heeren Loo
Bij s Heeren Loo heb ik op eigen initiatief een integratie opgezet tussen TOPdesk en de ServiceNow-omgeving van Axians (netwerkbeheer). Later heb ik deze uitgebreid naar wijzigingsbeheer. Ook heb ik een koppeling geoptimaliseerd tussen TOPdesk en Azure DevOps voor beter releasebeheer.

Tot slot
Of het nu gaat om integraties, herinrichting of het opzetten van nieuwe processen: ik haal veel voldoening uit het verbeteren van TOPdesk en alles wat erbij komt kijken. Door mijn ervaring bij zowel overheidsorganisaties als onderwijs- en zorginstellingen weet ik snel mijn weg te vinden in complexe omgevingen.
Reserveringenbeheer bij Gemeente Hilversum
Bij Hilversum heb ik het reserveringenbeheer opnieuw ingericht. Dit betrof het reserveren van panden, gekoppeld aan aanvullende diensten zoals catering, schoonmaak en ICT-ondersteuning. Hierdoor konden managementondersteuners alles centraal regelen via TOPdesk.
